De masinile vechi erau mai bune ca masinile de acum.

0
510

„Nu se mai fac masini ca altadata” auzim tot mai des, mai ales cand vedem masinile noi care sunt pline de probleme si care par a sta mai mult prin service, decat pe strazi. Fie ca vorbim de probleme de fabricatie, fie ca de cele aparute de-a lungul vietii, e clar ca masinile vechi erau facute altfel… Dar cum?

Ce e ala plastic?

Una din marile probleme ale masinilor noi este ca producatorii, din motive de cost, evident, au inlocuit piese din metal cu unele din plastic. De exemplu radiatorul de racire, care pe vremuri avea si lateralele din aluminiu, acum este construit cu miezul din metal si laterale din plastic. Asa ca nu e de mirare ca se fisureaza mai usor si ca se dezlipeste in timp.

Sau sa luam exemplu conexiunile furtunelor de racire, care trec la masinile noi prin niste piese de legatura din plastic. Plastic, care de la schimbarile dese de temperatura, de la -20 de grade la +100, ajunge sa lucreze, se coace si se fisureaza. Inainte, totul era din metal. Cu piese din fonta sau aliaj, facute sa tina o viata. Ce-i drept, fabricarea unei asemenea piese dura mai mult si costa cam cat 50 de piese din plastic… Dar cine se gandea atat de mult la costuri acum 30 de ani?

Ce alte piese din metal au fost inlocuite cu plastic? Pai cam orice, chipurile, nu are nevoie de rezistenta: capac pompa de apa, capac distributie, carcase filtru, capace motor, buson radiator, buson ulei, vas de expansiune si asa mai departe. Adica materiale mult mai rezistente si fabricate cu simt de raspundere au fost inlocuite cu cel mai ieftin material al zilelor noastre: plasticul.

Nu mai vorbim de interior, acolo unde toate prinderile bordului care candva erau din otel, acum sunt din plastic si ne miram ca scartaie in timp. Sau prinderile fetelor de usi si chiar macaralele geamurilor, la fel, sunt acum din plastic. Si la exterior e acelasi lucru: aripile si capotele au inceput sa fie din plastic, clantele usilor, barele de protectie, ornamentele si chiar farurile. Nu, nu se mai fac faruri din sticla, acum se fac din plastic. Nu, nu se mai pun bare zdravene metalice, capabile sa darame o fortareata, acum sunt din plastic si la impactul cu o vrabiuta plesnesc…

Asadar, unul din principalele motive pentru care masinile noi sunt pur si simplu mai proaste este folosirea abuziva a plasticului. Doar ca este mai ieftin si astfel se reduce costul de productie.

Economia de material

Sa ne gandim la un motor de Mercedes Cobra, stiti voi, acele motoare diesel care mergeau milioane de kilometri fara sa ceara nimic, doar un ulei schimbat din cand in cand. De ce rezistau ele asa de mult? Pentru ca pompa de ulei era facuta heavy-duty, ca pentru un camion, nu cu niste parghii cat scobitoarea sau cu niste roti dintate ca acum, din plastic sau zamac, cel mai prost si casant material din lume. Pe vremuri, o pompa de ulei se facea cu roti dintate din bronz, sa te tina toata viata, rulmentii erau inlocuiti cu busce otel-bronz fara moarte, cu auto-ungere, care nu necesitau nicio intretinere…

Cuzinetii de acum sunt o gluma proasta fata de ce se folosea in trecut. Cuzinetul era o bucata zdravana de otel cu santuri pentru ungere, care nu se uza decat daca mergeai vreo doua zile fara pic de ulei. Segmentii erau la fel, ditamai inelele din cel mai bun otel de pe piata, nu vreo chinezarie ca acum. Pistoanele, bielele si blocul, la fel, erau forjate si erau verificate manual de o echipa intreaga de ingineri, nu ca acum, cand controlul calitatii se face la lot, nu individual.

Garniturile de la motor erau pe vremuri construite serios, din cel mai bun cauciuc si azbest tratat, gros, care nu lasa nicio picatura sa curga, nu ca acum, cand garniturile sunt mai subtiri ca foaia de tigara si incep in cativa ani sa putrezeasca si te trezesti cu scurgeri sub motor…

Suportii de motor? Ati vazut un suport de motor de pe vremuri cum era facut? O bucata turnata de otel, de zici ca este o caramida, cu ditamai bucsa de cauciuc, care tine generatii intregi. Acum, avem suporti de motor din aliaj de aluminiu, sa fie usori, sa fie fashion, dar care la prima groapa mai zdravana se reteaza si te trezesti ca-ti joaca motorul sub capota mai ceva ca Lis la pacanele.

Complicarea inutila a lucrurilor simple

Evolutia asta nu a venit doar cu lucruri bune peste noi. Siguranta, ecologia, economia de carburant, incalzirea globala si alte cateva griji, i-au facut pe producatorii de autoturisme sa faca din ce in ce mai mari compromisuri. De ce sa nu lasam noi un singur injector mecanic la motor, care nu se strica niciodata, ca nu are ce? Mai bine punem in loc un sistem complex de injectie, cu cate un injector pe piston, controlate de 5 calculatoare, si ne miram ca in timp injectoarele pica si ca ne apar lumini prin bord pe care nici meseriasii de la Porsche Romania nu stiu cum sa le traduca…

De ce crezi ca automobilele de pe vremuri, inclusiv Daciile noastre batranesti, nu necesitau schimbarea asa des a elementelor de suspensie si directie ca acum? De exemplu, pe fata, Mercedes avea nevoie doar de 4 bucse, dar erau din cauciuc masiv presat pe brate care nu ceda niciodata, indiferent de suprafata pe care rulai. Acum, avem suspensii „multi-link”, care doar pe puntea fata necesita 12 bucse si pivoti, toate conectand niste brate din aluminiu mai subtiri decat o furculita… Si ne miram ca mereu schimbam cate ceva la suspensii si mecanica pe dedesubt…

Sa mai luam exemplul cu alimentarea. Pe vremuri aveau carburatoare si injectii mecanice sau monopunct. Te lasa masina, trageai pe dreapta, suflai de zor, strangeai doua suruburi si iti vedeai de drum. Acum insa avem injectii computerizate, care iau in calcul vreo 1000 de parametri ca sa mearga motorul cum trebuie: senzor de volanta, senzor de presiune, vreo 50 de vacuumuri, sonda Lambda, debitmetru si asa mai departe… Ce faci cu o masina moderna, daca te lasa in drum si motorul nu mai porneste? Verifici sigurantele, mai dai la automat de cateva ori si astepti platforma, ca doar la service specializat s-ar putea sa-i dai de cap…

Evolutia, spaima fiabilitatii

Ce-i drept, toate masinile moderne din ziua de azi sunt mai economice, mai sigure si cu siguranta mult mai „verzi”. Nu degeaba a fost inlocuit carburatorul cu injectia si teava goala cu catalizatoare destepte. Ci pentru a beneficia urmasii nostri de o lume mai curata. Nu degeaba sunt acum farurile fabricate din plastic si nu din sticla: pentru siguranta pietonilor. De ce nu mai vedem suspensii nemuritoare cu foi de arc? Pentru ca la viteze mari, suspensiile cu arcuri elicoidale sunt mai sigure. De ce nu mai gasim autoturisme moderne cu bare de protectie metalice, cromate? Pentru ca prezinta un risc major in caz de impact… Si multe alte exemple care ne lamuresc de ce industria auto a ajuns ceea ce este azi.

Insa trebuie retinut un singur lucru: absolut tot ce se face azi la o masina costa mult mai putin ca pe vremuri. De exemplu, un Golf Mk1 costa ca sa fie fabricat 10.000 de marci si se vindea cu 10.500 de marci. Pentru ca producatorul era preocupat de calitate si voia sa scoata pe piata un produs bun, care sa te tina o viata, facand in acelasi timp un profit minim de la vanzari mai multe. Acum un Golf actual costa sa fie produs 6.000 de Euro si se vinde cu 22.000 de Euro. Pentru ca lacomia e mare si toata industria auto este o afacere extrem de profitabila.

Si chiar daca, aparent, toate aceste schimbari in rau, care au dus la scaderea fiabilitatii, au o justificare in evolutia noastra si in dorinta de a fabrica masini mai economice, mai sigure si mai ECO, realitatea este alta: fiabilitatea de alta data a disparut si este de domeniul trecutului pentru ca toate piesele unei masini au fost regandite astfel incat sa coste cat mai putin. A auzit cineva de lant de distributie picat la un BMW sau Mercedes din anii ’80? Eu nu am auzit, nici la masini de peste 1.000.000 de kilometri… Dar in zilele noastre, lanturile, pesemne mai subtiri decat ce poarta Vali Vijelie la gat, cad pe capete, chiar si la masinile noi… Cam asta e evolutia pe care ne-am facut-o cu mana noastra.

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.