În urmă cu câteva zile a fost anunțat că Serviciul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), cunoscut mai bine ca serviciul 112, va fi modernizat. Mai jos poți vedea principalele schimbări care vor fi impuse.
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a demarat o licitație pentru modernizarea sistemului, iar un contract în valoare de circa 184,7 milioane de lei ar trebui să-l facă mult mai eficient, după o perioadă de doi ani.
În mare, procesul constă în realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare a apelurilor de urgență și modernizarea punctelor de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență.
Construirea a trei dispecerate naționale care să facă sistemul mai eficient
În prezent, Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență este format din 41 de centre 112 (40 la nivel județean și un centru pentru zona București-Ilfov), la care se adaugă agențiile de urgență Ambulanță-ISU/SMURD, Jandarmerie și Poliție de la nivel local.
Cu toate că sistemele sunt interconectate, eficiența este una scăzută, ceea ce a dus la apariția ideii dispeceratelor naționale. Astfel, vor fi construite trei centre naționale, la București, Brașov și Cluj, care vor susține infrastructura hardware și software necesară preluării și dispecerării tuturor apelurilor de urgență la nivel național.
De asemenea, noul sistem informatic va primi un upgrade de echipamente, servicii, aplicații și module software care să sporească eficiența sistemului.
Localizarea apelurilor se va face mult mai precis
Secretarul de stat Raed Arafat care este Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență a spus că sistemul a fost conceput în anii 2000, iar acestea sunt primele modernizări majore care se fac de atunci. El declară că localizarea apelurilor va fi mult mai precisă.
„Acum, localizarea se face prin triangulare și arată doar zona unde este apelantul”, spune acesta. Echipamentele și softurile noi urmăresc să facă sistemul mai sigur. Tot el mai spune că și Comisia Europeană a cerut introducerea unor sisteme de localizare mai precise, iar asta nu încalcă drepturile persoanelor, pentru că ajută mult să știi unde sunt cei care au nevoie de ajutor.
Sistemul 112 va fi compatibil cu eCall
eCall este un sistem care apelează automat serviciile de urgență în cazul unui accident, prin intermediul GPS-ului. Din aprilie 2018, toate mașinile care sunt fabricate trebuie să aibă acest dispozitiv care sună la 112, chiar dacă pasagerii se află în stare de inconștiență.
În momentul în care modernizarea sistemului 112 va fi finalizată, acesta va fi interconectat cu eCall, care ar putea să beneficieze, de asemenea, de conținut video.