8 lucruri care le faci gresit fara sa vrei cand conduci.

0
100

Nu este usor sa conduci in Romania, o tara fara infrastructura si cu multe gropi oriunde privesti. Asa ca nu e de mirare ca sunt putini cei preocupati de o conducere eficienta, economica si care sa nu dauneze automobilului. De fapt, este o arta sa conduci atat de bine incat sa menajezi propria masina. Iata mai jos cateva sfaturi care te vor ajuta sa economisesti bani pe termen lung.

1. Franarea in ultima clipa.

Multi soferi au prostul obicei sa nu anticipeze ce se intampla in fata lor si franeaza cu masina brusc exact cand ajung langa semaforul care arata rosu, sau franeaza violent pana in spatele masinii din fata. In loc sa priveasca din timp, sa vada ca este rosu si sa incetineasca usor si sigur. Daca franam asa violent de fiecare data stricam franele masinii mai repede, atat discuri, cat si placute sau furtune de frana. Unde mai pui ca o asemenea metoda agresiva de conducere ne creste consumul? In plus, daca incetinesti din timp si, Doamne-fereste ai o scurgere de lichid si pierzi presiunea din conductele de frana, ai timp sa folosesti frana de mana si de motor. Dar daca tu vii lansat si ramai fara frane, te vei opri direct in masinile din fata ta. Asadar, nu mai frana in ultima clipa!

2. Ambreajul apasat la semafor.

Poate ca de la taximetristi, poate ca din nerabdare, dar cert este ca multi soferi au invatat de undeva sa astepte culoarea verde de la semafor cu piciorul pe ambreiaj, ca la raliuri, cand se da startul. Nimeni nu stie de ce, dar cert este ca nu este nici comod, nici eficient sa stai secunde lungi in asteptare cu pedala apasata. In plus, uzezi prematur discul si placa de ambreiaj, iar daca nu calci prea bine pedala, risti sa faci un contact imperfect intre disc si volanta care va duce la disparitia suprafetei de frecare, adica la ferodouri. Dar de ce ai vrea sa stai cu piciorul pe pedala cand poti face asa cum ai fost invatat la scoala de soferi si sa bagi in viteza doar cand se face rosu la pietoni?

3. Coborarea pantei doar cu frana de picior.

Franele masinii tale mai pot fi distruse printr-o metoda sigura: sa ajungi la munte si sa cobori o panta sau un drum plin de serpentine fara sa utilizezi frana de motor. Viteza, inertia si virajele fac ca masina care coboara un drum muntos sa prinda viteza si sa aiba o greutate mai mare decat pe linie dreapta, resimtita in forta de franare. Adica franele se vor incinge si, daca nu esti atent, te vor lasa de tot. Cum se intampla asta? Discurile se incing la peste 150 de grade in urma frecarii cu placutele si caldura fierbe lichidul de frana din conducta. Acesta bolboroseste si aerul astfel format se poate comprima la apasarea pedalei. Asa ca fa bine si cand cobori, utilizeaza frana de motor, asistata de cea de picior.

4. Dai la cheie prea repede

Daca masina ta e mai veche si nu porneste din prima, sau pe timp de iarna ai un diesel care mai face figuri, nu face prostia sa dai la cheie prea repede. Adica sa dai la automat, sa nu porneasca, dupa care sa dai imediat iar la automat. Pentru ca electromotorul invarte un bendix care, la randul sau, invarte motorul. Dar acesta are nevoie de cateva secunde pentru a se opri dupa o pornire la automat, asa ca daca tu dai repede la cheie, cele doua roti dintate nu se vor sincroniza si le vei uza (starterul cu volanta). Tot despre pornire iti mai recomandam sa nu lasi cheia pe automat mai mult de 3-4 secunde, chiar daca nu porneste masina. Deoarece vei incalzi electromotorul si il poti arde.

5. Lasi masina nespalata.

Poate cea mai mare greseala pe care o fac soferii este sa lase masina personala mult prea mult timp nespalata. Una la mana, se strica vopseaua de la gainatul pasarilor, de la praf si de la mizerie, sau chiar de la ploile acide. In al doilea rand, praful care se pune pe geamurile laterale intra la chedere si, cand vei deschide geamul, il vei zgaria – nu degeaba mai toate masinile au niste dungi de la zgarieturi. Cat despre anotimpul rece, in care mai toti soferii fac greseala si evita spalatoriile, iti recomandam sa speli masina regulat, mai ales pe dedesubt, astfel incat caroseria sa nu fie afectata de sare si de solutiile cu care masinile de deszapezire imprastie pe carosabil.

6. Bagi in mansalier prea repede.

Soferii care conduc un automobil cu o transmisie manuala fac des greseala sa bage in marsarier cand masina este inca in miscare. De exemplu, cand masina inca merge inainte, foarte incet. Pentru ca marsarierul nu este sincronizat, asa cum sunt vitezele de mers inainte, daca automobilul nu se afla stationat si motorul la ralanti, o sa auzim un zgomot deranjant de fier pe fier, ca si cum ceva din cutie se uzeaza si se strica. Ideal este sa oprim masina pe loc, dupa care sa bagam in marsarier. Daca vedem ca nu intra usor, ridicam ambreiajul, il calcam iar si incercam atunci. Cat despre soferii cu o cutie automata, schimbarea din Drive in Reverse trebuie sa se faca numai cu masina oprita.

7. Deschizi geamurile iarna

Desi iarna este departe, putem face greseala cand afara sunt -10 grade si totul e inghetat, sa deschidem geamurile laterale. Acestea au toate sansele sa fie blocate din cauza ghetii, iar atunci cand le fortam din buton, sa le stricam. De fapt, vom strica cele doua prinderi de plastic ale geamului, care conecteaza sticla de macaraua metalica. Pentru ca geamul este blocat, motorasul electric va trage in jos si va rupe prinderile. Ideea este sa ne asiguram ca nu avem geamul inghetat cand e frig afara, apasand foarte scurt. Si daca geamul nu se deschide, sa-l lasam in pace. Putem sa il deschide, doar dupa ce am lasat masina parcata intr-o parcare subterana cu temperaturi pozitive…

8. Turezi motorul cand e rece.

De obicei, cand esti incepator sau cand nu e masina ta, nu tii cont de nimic si turezi motorul chiar daca e rece. Sau faci aceasta greseala atunci cand te grabesti… Dar iti recomandam sa eviti asemenea practici, deoarece daca turezi masina cu motorul rece uzezi piesele interne. Uleiul nu ajunge in partea de sus, nu ajunge intre piston si camasa si din cauza ca nu au lubrifiere, piesele de metal care intra in contact direct se cam uzeaza. Cel mai bine este sa astepti cateva secunde, vreo 20-30, dupa care sa te pui in miscare daca motorul este rece.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.