Semnele din bord care te avertizează că maşina ta este pe ultimul drum

2
1867

Tabloul de bord al maşinii cuprinde semnale luminoase sub forma unor pictograme au un rol foarte important de avertizare

Tabloul de bord al maşinii cuprinde semnale luminoase sub forma unor pictograme care au importantul rol de a avertiza în privinţa unor uzuri, erori sau diverse probleme la anumite sisteme ale maşinii.

De aceea  ar fi bine să ştii ce simbolizează aceste semnale pentru ca problemele să nu se agraveze şi să fii obligat să mergi la service mai repede de cât îţi planificasei. În general, culorile acestor simboluri sunt şi ele importante.

Roşu indică o potenţială problemă serioasa legată de siguranţa maşinii, galbenul înseamnă o problemă ce ar necesita înlocuirea unei piese, iar albastru sau verde au doar rol de indicatori.

PcTecuci.Ro a elaborat o listă cu principali martori care se pot aprinde în bord, pentru a-i ajuta pe cei care întâmpină astfel de probleme să-şi înţeleagă mai uşor maşina.

1. Defecţiuni la motor

Acestea pot fi de culoare roşie, sau galbenă la unele maşini. Iniţialele EDC înseamnă engine diesel control.

Pictogramele alăturare avertizează că sistemul de control al funcţionării motorului este defect. În acest caz, cel mai recomandat ar fi ca şoferul să facă o vizită la service pentru ca problema să nu se agraveze.

2. Presiunea de ulei 

Acest simbol are culoarea roşie şi se stinge imediat după pornirea motorului. În cazul în care aceasta rămâne aprins, oprirea imediată a motorului este obligatorie.

Cei care ignoră acest avertisment riscă să ducă la griparea motorului. Cauzele pentru care se aprinde acest martor pot fii multiple: ulei degradat sau contaminat cu combustibil, îmbâcsirea filtrului de ulei sau uzura excesivă a supapei acestuia sau defectarea pompei de ulei.

3. Nivelul de ulei

Pictograma acestuia este de culoare galbenă şi poate rămâne aprinsă după pornirea motorului, lucru care avertizează de un nivel foarte scăzut al uleiului (sub nivelul minim recomandat).

Nu este nicio problemă dacă se continuă drumul până service sau magazin pentru completarea nivelului de ulei, însă ignorarea pe termen lung a acestui semnal duce la defectarea gravă a motorului.

4. Supraîncălzea motorului 

În acest caz lumina va fi de culoare roşie, asta indicând un nivel scăzut al lichidului de răcire. Este recomandat să se oprească motorul, să se verifice nivelul şi, după caz, să se complecteze.

Dacă aprinderea becului are loc în timpul funcţionării motorului asta indică lipsa de răcire din cauza mai multor factori precum: ruperea curelei de transmisie a pompei de apă, pierderea de lichid, defectarea termostatului, înfundarea radiatorului de răcire, nefuncţionarea sau funcţionarea defectuoasă a ventilatorului de răcire sau chiar blocarea curentului de aer prin radiator datorită insectelor.

5. Încărcarea acumulatorului 

În cazul în care, după pornirea motorului, lumina de culoare roşie rămâne aprinsă, asta indică defecţiunui ale sistemului de încărcare.

Cauzele pot fi: defectarea alternatorului sau ruperea curelei de transmisie la alternator, contacte intrerupte, cleme de fixare şi borne oxidate sau întrerupte, fuzibili defecţi sau chiar baterie defectă.

Partea bună, dacă putem spune aşa, este că se poate continua drumul până la cel mai apropiat service.

6. Lumina de avertizare a funcţionării bujiilor incandescente (pentru motoarele diesel) sau dereglarea sistemului de supraveghere al funcţionării motorului prin aprinderea intermitentă a luminii

Acesta se aprinde la prima pornire, iar durata aprinderii ledului depinde de temperatura exterioară (cu cât este mai mică temperatura, cu atât aceasta va rămâne aprinsă mai mult timp).

Pornirea motorului se va face după stingerea luminii, dacă acest indicator nu se stinge sau luminează intermitent, conducătorul auto îşi poate continua drumul până la cel mai apropiat service.

7. Sistemul de frânare 

Nestingerea acestui led roşu după pornirea motorului poate însemna defecţiuni precum: lipsa lichidului de frânare din vasul pompei de frână, frâna de mână acţionată sau lipsă presiune de frânare din circuitele de frânare.

Ca şi în cazurile de mai sus, şoferul se poate deplasa cu maşina până la cel mai apropiat service, dar cu mare atenţie.

8. Avertizare frâna de mână 

Nestingerea ledului roşu înseamnă că frâna de mână a rămas trasă. Dacă se circulă cu acest indicator aprins maşina va se va deplasa cu greutate, acest lucru ducând la încălzirea sistemului de frânare.

 

martori-de-bord-f144516629098a536c-940-0-1-95-1

Martorii care apar in imaginea de mai sus:

1. Lumini de ceata fata aprinse
2. Probleme la servodirectie
3. Luimini de ceata spate aprinse
4. Nivelul lichidului de parbriz este scazut
5. Placute de frana uzate
6. Pilot automat activat
7. Directia semnalizarii
8. Probleme la senzorul de lumina
9. Modul de iarna
10. Indicator pentru informatiile computerului de bord
11. Bujii/Avertizare preincalzire diesel
12. Avertizare de temperaturi scazute
13. Probleme la sistemul de pornire al masinii
14. Cheia nu se afla in masina
15. Bateria cheii este slaba
16. Avertizare cu privire la distanta fata de un alt vehicul
17. Apasati pedala de ambreiaj
18. Apasati pedala de frana
19. Volan blocat
20. Faza lunga pornita
21. Presiune scazuta in pneuri
22. Lumini de intalnire sau pozitii aprinse
23. Bec ars
24. Avertizare cu privire la luminile de frana
25. Avertizare filtru de particule
26. Probleme la sistemul de tractare
27. Probleme la suspensia pneumatica
28. Avertizare privind parasirea benzii de mers
29. Probleme la catalizator
30. Centura de siguranta nu este cuplata
31. Frana de parcare este cuplata
32. Probleme la baterie sau alternator
33. Sistem de asistenta la parcare pornit
34. Anunta ca este necesar sa efectuati o vizita la service
35. Faruri adaptive
36. Controlul inclinarii farurilor
37. Avertizare privind eleronul
38. Avertizare cu privire la plafonul decapotabil
39. Probleme la airbag-uri
40. Frana de mana cuplata
41. Apa in filtrul de combustibil
42. Airbag dezactivat
43. Problema mecanica
44. Indicator faza scurta
45. Filtrul de aer necesita inlocuirea
46. Mod Eco activat
47. Sistem de asistenta la coborarea pantelor
48. Probleme la temperatura motorului
49. Avertizare privind ABS-ul
50. Avertizare filtru de carburant
51. Portiera deschisa
52. Capota deschisa
53. Nivel scazut al combustibilului din rezervor
54. Probleme la cutia de viteze automata
55. Limitator de viteza activat
56. Probleme la amortizoare
57. Presiune scazuta a uleiului
58. Degivrare parbriz
59. Portbagaj deschis
60. Sistem de control al stabilitatii oprit
61. Senzor de ploaie
62. Probleme la motor sau la emisii
63. Degivrare luneta
64. Modul automat pentru stergatoarele de parbriz activat

2 COMENTARII

  1. S-A APRINS DUPA SPALARE MOTOR LA GOLF 4 DIN 2001 UN MARTOR LA BORD, TRIUNGHI GALBEN CU SEMNUL EXCLAMARII IN CENTRU SI PE EXTERIORUL TRIUNGHIULUI O SAGEATA GEN ARC DE CERC. SA FIE DE LA ESP?

  2. S-a aprins martorul in bord la golf 4 din 2003 in mers cand ploua triunghi galben cu semnul exclamarii in centrusi o sageata in forma de arc cera cu sageata dinspre dreapta spre stanga de la ce???

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.