Cum sa recunosti o teapa auto second-hand in 5 pasi simpli

0
258

Piata masinilor la mana a doua a explodat. Insa odata cu puhoiul de autoturisme aduse de afara au intrat in tara si o multime de masini proaste, cu multe defecte, pe care samsarii incearca sa scoata bani frumosi. Iata cum sa le recunosti.

1. Anunt vs. realitate
Multi vanzatori isi lauda masinile second-hand de parca ar fi iesit din fabrica cu o zi inainte. Asta in anuntul de vanzare si in descriere, pentru ca atunci cand vezi masina live lucrurile stau altfel. Sunt cazuri in care in anunt era mentionata masina ca fiind impecabila, fara defect, ireprosabila, nu bate, nu troncane. Insa la fata locului, existau multe probleme. Daca atunci cand vezi masina iti dai seama ca masina are niste defecte ce nu erau mentionate in anunt, intorci spatele si pleci. Nu poate insemna decat ca vanzatorul mai are multe lucruri de ascuns.

2. Regula celor trei de ‘S’
Tine minte aceste trei elemente pe care e musai sa le verifici cand vezi o masina: Scurgeri, Scaun si Santuri. Primul vine de la scurgerile motorului, pe care le identifici usor cand ridici capota. Acestea pot fi la motor, la servo, frana, radiator. Urmatorul S vine de la Scaunul soferului. Uita-te la uzura lui, dar si la cea a volanului, schimbatorului si pedalelor. Daca masina arata 130.000 de kilometri dar scaunul este uzat pe laterala, inseamna ca are mai mult in realitate. Iar ultimul S este de la Santuri. Dar nu cele de pe marginea drumului ci santurile de pe discurile de frana. Uita-te cu o lanterna prin spitele jantei si vezi daca discurile au santuri, semn ca nu au fost inlocuite la timp, adica dovada de proasta ingrijire. Evita masinile care se incadreaza aici.

3. Sunetul dulce al chitului
Nu putine sunt masinile lovite, cumparate pe bani de nimic, reparate pe bani de nimic si aduse in tara cu acte in regula. Aceste masini pot fi usor de recunoscat atunci cand e un specialist prin preajma. Dar le poti lua si tu la bani marunti ca sa iti dai seama daca au fost lovite. De exemplu, in zonele cele mai vulnerabile, cand deschizi usa la praguri, la aripi, la stalpi, bate cu degetul si fii atent la orice schimbare de sunet. Daca ai un magnet, poti sa faci si verificarea cu magnetul: unde nu se lipeste, nu exista tabla, exista chit. Pot fi si cazuri de reparatii facute bine, cum ar fi inlocuirea unei aripi, dar acestea sunt de obicei mentionate de vanzatori.

4. Scuzele vanzatorului

Fara dubii, ai auzit de la diversi vanzatori in momentul vizitarii scuze precum: Nu merge aerul conditionat ca nu am incarcat cu freon, sau e aprins becul de la filtrul de particule pentru ca am uitat sa scot eroarea, sau e aprins becul de airbag deoarece nu am apucat sa ma duc la diagnoza sa scoata eroarea, scoate fum ca asa e modelul, e aprins becul de ABS de la un senzor, nu am avut timp sa-l montez, etc. In general, orice scuza de acest gen ascunde un defect. Si ca sa nu ai batai de cap ulterior, poate cu niste probleme electrice fara sfarsit, mai bine cauta alta masina, ca e plina piata.

5. Probleme la test-drive
Nu ai cum sa cumperi o masina fara sa o conduci cat de putin. Dupa ce verifici starea, uzura, exteriorul, interiorul, urme de lovituri si rugina, eventual o pui si pe o diagnoza care sa identifice erorile, trebuie sa iesi cu ea pe drum. In cadrul testului trebuie sa fii atent la cateva aspecte: daca masina trage in vreo parte, daca vibreaza la franare, daca se aud zgomote in viraj, daca se aud zgomote in transmisia automata sau la diferentiale, daca accelereaza si se tureaza bine. Nu te sfii pe banii tai sa accelerezi mai tare, sa franezi mai agresiv, ca e masina, nu nou-nascut, asa ca nu se strica. Daca simti trepidatii, zgomote, batai, te dai jos si ii spui vanzatorului ca te mai gandesti.

Pe langa aceste aspecte, un cumparator de masina second-hand trebuie sa fie atent la mai multe detalii pe care le vom dezvolta si in alte articole. Dar, cel mai important, este sa vada o masina cu cineva cunoscator, care are experienta si care stie la ce elemente importante ale masinii trebuie sa se uite.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.