Dacă te-ai gândit că ar fi o idee bună să pui în rezervorul maşinii tale diesel ulei de floarea soarelui în loc de motorină…

0
391

Dacă te-ai gândit că ar fi o idee bună să pui în rezervorul maşinii tale diesel ulei de floarea soarelui în loc de motorină, doar pentru a economisi nişte bani din diferenţa de preţ dintre motorină şi uleiul vegetal, ar trebui să ştii la ce riscuri te expui. Iată opt lucruri de ştiut înainte să torni ulei în rezervor.

Există persoane care din dorinţa de a economisi bani înlocuiesc motorina cu ulei de floarea soarelui din supermarket. Diferenţa de preţ li se pare interesantă unora, care consideră că pot pune în rezervoarele lor ulei vegetal în loc de motorină, păstrând astfel în buzunar diferenţa. La un calcul grosier, la un plin de 50 de litri, ar ieşi în câştig cu 75 de lei! La o maşină care merge 50.000 de kilometri şi consumă, în medie 7 litri / 100 km, se obţine o economie de circa 1.150 de euro. Alţii s-au gândit să folosească uleiul de bucătărie uzat, după o filtrare prealabilă. Acesta este, practic, gratuit, iar economiile realizate sunt consistente, de circa 4.000 de euro la 50.000 de km.

Totuşi, nu degeaba nu vei găsi bidoane de ulei de floarea soarelui în benzinării pentru a le folosi în loc de motorină. Există câteva motive foarte clare pentru aşa ceva, iar noi ţi le enumerăm mai jos.

1. Care sunt asemănările şi diferenţele dintre uleiul vegetal şi motorină?

Într-adevăr, dacă vei turna ulei de floarea soarelui sau de rapiţă în rezervorul maşinii tale, acesta va fi preluat şi ars în motor la fel cum arde şi motorina – compresia extrem de mare din motorul diesel asigură aprinderea motorinei, iar maşina va funcţiona fără mari diferenţe faţă de momentul în care o alimentezi cu motorină (mai multe despre asta, mai jos). Dar uleiul vegetal diferă în câteva elemente considerabile:

– e mult, mult mai vâscos decât motorina. Cam de 12- 17 ori mai vâscos, în funcţie de tipul de ulei vegetal folosit. Asta înseamnă că, odată ajuns în injectoare, va fi pulverizat mai greu şi explozia va fi mai slabă decât cea obţinută cu motorină.

– la temperaturi joase, de sub 10 grade C, vâscozitatea creşte, iar la temperaturi de sub zero grade cristalizează, devenind greu sau imposibil de utilizat

– e semnificativ mai acid decât motorina.

– poate conţine impurităţi mai mari decât cele filtrate în mod obişnuit din motorină.

– dacă foloseşti ulei deja uzat, problemele de mai sus sunt mărite, în special în privinţa impurităţilor.

2. Ce fel de motoare pot funcţiona cu ulei vegetal?

Pe scurt, orice fel de motor diesel. Totuşi, una este să foloseşti ulei vegetal ca experiment şi cu totul alta este utilizarea acestuia timp îndelungat. Dacă ai o maşină cu motor diesel cu injecţie directă common-rail, sau chiar cu pompă-duză, ar fi mai bine să te abţii de la a folosi uleiul vegetal dacă nu aduci şi alte modificări sistemului de alimentare cu carburant al maşinii. Aceste motoare folosesc un sistem foarte sofisticat de injecţie, iar injectoarele sunt mult mai sensibile la carburantul de proastă calitate decât injectoarele de pe motoarele vechi, ale maşinilor anilor ’80-90.

Poţi economisi bani dacă foloseşti ulei vegetal pe o maşină veche, dar atenţie la capcane… 🙂

Poţi folosi uleiul vegetal, fără alte modificări, în motoarele cu injecţie indirectă de carburant, fără a mai avea probleme atât de mari cu injectoarele, dar rămân dezavantajele depunerilor din motor şi a coroziunii acestuia. Evident, aici vorbim de maşini deja vechi

3. Ce se întâmplă în motor atunci când folosesc ulei vegetal?

Efectele asupra motorului pot diferi mult, în special în funcţie de tipul de injecţie a combustibilului şi de temperatura uleiului. În primul rând, uleiul vegetal arde incomplet, în special atunci când este rece. Din această cauză, filtrele se înfundă mai repede, iar în timp apar depuneri consistente pe pereţii camerei de ardere şi pe supapa de evacuare. În al doilea rând, aciditatea acestuia poate distruge în timp elementele metalice de pe traseu, în special cele de cupru.

Aprinderile incomplete pot dăuna nu doar motorului, ci şi dinamicii maşinii, care nu mai dezvoltă aceeaşi putere ca în cazul motorinei de bună calitate. În plus, se emană un miros specific, nu neapărat mai rău decât cel al arderii motorinei propriu-zise. În fine, consumul poate creşte cu până la 1l/100 km, ceea ce diminuează economia de bani realizată. În special pornirea la rece pe timp de iarnă poate duce la deteriorarea motorului.

Maşina porneşte şi merge normal cu ulei vegetal, dar problemele apar în timp

Injectoarele moderne sunt optimizate pentru a utiliza motorină, nu ulei vegetal. Optimizările înseamnă de multe ori presiuni enorme care permit controlarea precisă a numărului de picături extrem de fine de carburant injectate în camera de ardere. Uleiul vegetal, în special atunci când este rece, nu are proprietăţile de ardere ale motorinei şi poate dăuna grav injectoarelor, dar şi camerei de ardere. Cu alte cuvinte, tot efortul tehnologic pe care ai dat banii atunci când ai cumpărat maşina este dat la o parte prin folosirea unui carburant de proastă calitate, pentru care aceste motoare nu au fost pregătite.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.